Kuidas hoolitseda koolimineva lapse tervise eest?

juuli 28, 2022
Posted in kool
juuli 28, 2022 admin

Koolilaste immuunsüsteem pole jõudnud veel lõplikult välja areneda, mistõttu on nadvastuvõtlikumad välisteguritele. Kõige olulisem viis haiguste vältimiseks on tervislik toitumineja regulaarne liikumine ning tagatud peab olema piisav uneaeg. Samuti tasub mõelda,kuidas kaitsta laste silmi pideva nutiseadmete kasutamise puhul.

Laste tervise eest hoolitsemise kohta annavad nõu Kristiine ja Rocca al Mare keskuses asuv Apotheka ja Prooptika.

Koolieelne nägemiskontroll
Nägemise kvaliteet võib muutuda üsna lühikese aja jooksul – mõne kuuga võib tekkida lühinägelikkus. Koolieelsesse silmakontrolli võiks minna iga lapsega pere ning lastes kontrollida lapse silmi tasuks üle kontrollida ka lapsevanema nägemine.

Nutiseadmete kasutamine
Suurim igapäevane nägemist kahjustav tegevus on ekraanide jälgimine –
suureneb lühinägelikkuse oht, sest pilk keskendub nina ette ega vaata vahepeal kaugusesse. Kui kujuneb välja juba tugev lühinägelikkus (–6 või rohkem), siis suureneb hilisemas eas silmahaiguste ohu võimalus. Igal kolmandal väga lühinägelikul lapsel võib areneda hilisemas eas välja nii mõnigi silmahaigus.

Inimestel, kes nutiseadmeid tihedalt kasutavad, on soovitatav proovida sinise valguse eest kaitsvaid prille. Sellegipoolest on kõige lihtsam moodus silmadele puhkuse andmine. Pärast 20-minutilist ekraaniaega lase lapsel teha 2-minutiline paus ja vaadata midagi vähemalt 20 meetri kaugusel. Mänguhoos saavad silmad kõvasti tööd, vaadates nii lähedale kui ka kaugele. Seetõttu on oluline, et laps viibiks õues vähemalt kaks tundi päevas.

Väljas viibides
Väljas viibides tasub jällegi arvestada muid keskkonnast tulenevaid ohte –
näiteks UV-kiirgus. Laste silmad on UV-kiirguse suhtes eriti tundlikud, sest sisaldavad vähem pigmenti ja päikesekiired pääsevad lihtsamalt silmapõhja. Seetõttu on oluline kanda igal aastaajal korralikke päikeseprille, millel oleks 3. kategooria klaasid, 100% kaitse UV-kiirguse vastu ja mugavad.

Täiendavate toitainete vajalikkus
Eestimaa suved võivad vahel üllatada ka rohke päikesega, kuid sügisest alates tuleb tarbida lisaks D-vitamiini. Seda leiab apteegist nii kapslite, tilkade, närimistablettide, kummikarukeste ja isegi sprei kujul. D-vitamiin on väga oluline just immuunsüsteemi tugevdamiseks ja tähtis komponent laste luude ning hammaste arengus.

Samuti ei tohiks unustada soolestikku, kuna seal asub 70% immuunrakkudest. Soole mikrofloora korrashoidmiseks on soovitav varuda koolilapse koduapteeki piimhappebakterite preparaate. Siinkohal tuleks vaadata üle ka oma lapse toidulaud, et sealt ei puuduks puu- ja köögiviljad, keefir, jogurt ning ideaalis võiks leida sealt ka küüslauku, sibulat ja porrut. Piimhappebakterid abistavad ka kõhulahtisuse korral. Sellisel juhul ei tohi unustada ka vee tarbimist, et vältida vedelikupuudust.

Mida tasub veel silmas pidada?
Vitamiinide valimisel tuleks eelistada neid preparaate, mis sisaldavad lisaks ka mineraale, näiteks omega-3 rasvhappeid või immuunsust tugevdavat beetalaktaami. Peale ilusat ja pikka suve võivad koolilapsed langeda sügisel koolistressi – sellisel juhul leiab abi C-vitamiinist ja B-grupi vitamiinidest.

Kõige olulisem nõuanne on tasakaalustatus: igapäevaselt tuleb lapsele tagada mitmekesine toidulaud ja piisavalt liikumist ning alles seejärel turgutada koolilapse tervist toidulisandite ja vitamiinidega.

Tagasi avalehele